Agile Scrum Koulutus

Kaikkien asiakasprojektien ohella tuli vuoden 2016 aikana pidettyä myös muutama Agile Scrum koulutus. Koulutuksia ei mitenkään erityisesti mainostettu, mutta onneksi kiinnostuneet silti löysivät meidät. Oheisessa kirjoituksessa kerron yleisesti pitämistämme koulutuksista. Haiskahtaa mainokselle, kuten osittain onkin, mutta mukana myös muutakin sisältöä. Lopussa on hieman kritiikkiä muutamista koulutuksiin liittyvistä asioista, joita pyrimme välttämään koulutuksissamme.

Koulutuspalaute vuodelta 2016

Tässä läpileikkausta palautteesta, joita saimme anonyymisti vuoden 2016 koulutuksistamme:

  • Yleisarvosana (1-5): 4,50
  • Kouluttajan tietämys (1-5): 4,92
  • Koulutustaidot (1-5): 4,75
  • Materiaalit (1-5): 4,25
  • 100% vastaajista suosittelisi koulutusta muille.

Ohessa muutamia palautekommentteja. Mukana myös kommentti, jonka kirjoittaja oli antanut koko vuoden huonoimmat pisteet – se ei ole tuo viimeinen kommentti:

  • “Erittäin hyvä ja asiallinen koulutus. Hyvät esimerkit oikeista tilanteista ja mielenkiinto pysyi hyvin yllä koko koulutuksen ajan! Kiitos!”
  • “Käytännön kokemus näkyi, konkreettiset vastaukset esitettyihin ongelmiin.”
  • “Yleisfiksu kaveri. Asiantunteva ja mukavan käytännönläheinen. Helppo seurata ja innostava. Kiitos!”
  • “Erittäin hyvä ja motivoiva koulutus. Saku piti mielenkiinnon todella hyvin yllä.”
  • “Hyviä käytännön esimerkkejä omista kokemuksista. Vielä enemmän voisi painottaa sprint taskien estimoinnin tärkeyttä, dokumentointia ja hyödyntämistä. Tekipä millä tavalla tahansa, niin taskien palastelu ja estimointi on olennaisinta.”

Agile Scrum koulutuksen sisältö

Tietysti Agile Scrum koulutuksessa kerromme mitä menetelmään sisältyy ja kuinka se toimii. Olen kuitenkin törmännyt todella moneen Scrum tiimiin, jossa menetelmä on periaatteessa käytössä, mutta homma ei silti toimi. Heillä on hyvin tiedossa Scrumin roolit, rituaalit ja artifaktit, mutta jotain on hukassa. Daily Scrumit takkuaa, mikromanagerointia, roolit hakusassa, organisaation painostus, jne. Tämän vuoksi suurimman osan koulutuksestamme pyrimme pureutumaan pintaa syvemmälle ja siten löytää Scrum menetelmän ytimen. Kun perusajatusmalli on hallussa, niin sen pohjan päälle voi syntyä oikeasti ketterästi toimiva toimintamalli, eikä väkisten pakotettu prosessi. Ajattelumalli voi kuulostaa teoreettiselta, mutta oikeasti se maadoitetaan koulutuksissa tiukasti käytäntöön.

Koulutuksessa puhutaan paljoin siitä, kuinka Agile Scrum -menetelmä voidaan ottaa käyttöön ilman aikaisempaa taustaa, mutta myös mahdollisesti jo Scrum menetelmää käyttävien tiimien kehittämisestä. Kokeneimmille soveltajille koulutus antaa uutta potkua ja ideaa erityisesti, mikäli hommat eivät rullaa ja jotain tuntuisi puuttuvan. Käytännön esimerkkejä, joita vuosien varrella olen kohdannut, on paljon mukana – sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Alussa olleista palautteistakin näkyi, että nämä esimerkit koetaan tärkeäksi osaksi koulutusta.

Myös managereille

Toiveena myös on, että samaan koulutukseen osallistuisivat myös itse toteuttajien lisäksi heidän esimiehensä, projektipäälliköt ja muut työhän millään tavalla osallistuvat. Jopa tuotepäälliköt saavat koulutuksissa varmasti paljon uutta sisältöä ketterillä menetelmillä tuotteistamiseen ja aikataulutuksiin. Tällä tavalla saadaan mahdollisimman laajalti organisaatioon sama ymmärrys Agile Scrum menetelmistä ja niiden täysi potentiaali saadaan hyödynnettyä.

Palautteissakin oli rakentavaa kritiikkiä liittyen menetelmiin, jotka auttavat aikataulujen estimointia. Olen varma, että kyseinen palaute oli joltain koulutuksissa mukana olleelta managerilta, joka luonnollisesti olisi halunnut lisää painotusta tuotemanagerointiin liittyviin asioihin. Tällaisia painotuksia voidaan tehdä osallistujien tarpeen mukaan.

Keskustelu ja koulutusmateriaalit

Olen useasti harkinnut, että pitäisin koulutuksen kokonaan ilman materiaaleja. Kaikki perustuisi tiukkaan listaan asioista, jotka koulutuksen aikana käydään läpi, mutta muuten kaikki menisi keskusteluiden kautta. Eli kertaakaan ei tarvitsisi koulutuksessa sanoa kysyjälle, että “iltapäivän aikana käydään kysymäsi asia tarkemmin läpi”, vaan voisi antaa keskustelun viedä. Koulutuksen jälkeen vain ojentaisin kaikille materiaalivihkosen, jotta koulutuksen asiat voisi palauttaa myöhemminkin mieleen. Vuoden viimeisessä koulutuksessa kerroin tästä visiostani ja ehkä tästä johtuen muutama osallistuja ei edes avannut materiaaleja koko koulutuksen aikana, mutta osallistuivat sitäkin intensiivisemmin.

Jokaisessa koulutuksessa on myös yksi tai useampi osallistuja, joka muita kärkkäämmin haastaa Scrum -menetelmän. Eräässä koulutuksessa koulutettavat itse alkoivat kutsua tällaista herkästi kyseenalaistavaa ja “vaikeita” kysymyksiä esittävää henkilöä oppositioksi. Täytyy tunnistaa, että toisen koulutuspäivän aamuna kyseisen opposition ollessa myöhässä, minulla oli häntä jo ikävä – nimittäin kyseenalaistusten ja haastavien kysymysten kautta avautuvat kaikista hedelmällisimmät ja koulutuksen kannalta tärkeimmät keskustelut. Vielä kerran kiitos kaikille tiukkoja kysymyksiä esittäneille.

Konkreettisia ratkaisumalleja

Kuulostaa ilmiselvältä, mutta haluan erikseen korostaa koulutuksissamme annamme paljon konkreettisia ratkaisumalleja arkipäivän ongelmiin. Olen ollut useassa koulutuksessa, jossa koulutettiin pelkkää teoriaa ilman mitään käytännönohjeita. Eräs kouluttaja vastasi käytännössä jokaiseen kysymykseen “mitä mieltä ite olet asiasta?” vastakysymyksellä. Kouluttaja varmaan pyrki jonkinlaiseen coaching -opetustapaan, mutta ainakin itse koulutuksen raskaaksi ja hitaaksi. Lisäksi tuntui, että koulutus lensi korkealta ohi käytännön maailman.

Koska vaikeimpiin ongelmiin ei ole yhtä oikeaa vastausta, niin minulla on koulutuksissa tapana kertoa useita erilaisia ratkaisumalleja eri tilanteisiin. Kaikki käytännön tilanteet tuppaavat olemaan erilaisia, eikä yhtä oikeaa ratkaisua ole, joten koulutuksessa on hyvä tarjoata erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja joita porukalla pureskellaan. Näiden pohjalta koulutuksen käyneet saavat hyvän pohjan itse soveltaa tilanteen mukaan. Kun tiedät vaihtoehtoisia ratkaisuja vastaavanlaisiin tilanteisiin, löydät varmasti ratkaisun helpommin juuri sinun tilanteeseesi. Koulutuksessa myös keskustellaan paljon asioista, joita Agile -menetelmät eivät ratkaise, mutta joihin silti käytännössä tulee törmäämään.

Erilaiset harjoitukset

En ole yleensä pitänyt koulutuksissani minkäänlaisia harjoituksia, sillä yleensä koen ne väkinäisiksi ja aikuisten ammattilaisten keskuudessa jopa hiukan lapsellisiksi. Olen itse ollut koulutuksissa, joissa mm.

  • Sidotaan parilta silmät ja kuljetellaan häntä ympäri koulutustilaa
  • Rakennetaan tiimissä paperilennokeita erilaisilla prosessimalleilla
  • Keskustellaan ennaltamäärättyjä ongelmatilanteita annetuissa leikkirooleissa
  • Harjoitellaan kuvitteellisten tuoteprojektien työstämistä

Edellämainituissa harjoituksissa yleensä jotain opitaankin, mutta sama asia olisi voitu oppia nopeammin kertomalla, vaikka esimerkkejä käyttäen. Ymmärrän tietysti idean, että asian oikea kokeminen on parempi, kuin sen pelkkä kuuleminen. Mutta kuinka paljon tällaisen kuvittellisen harjoituksen kokeminen oikeasti antaa? Silmät sidottuna olevan kaverin ohjaaminen ei ole sama asia, kuin ammattilaisen johtaminen työpaikalla. Mielummin käytän tuon ajan keskusteluun vaikkapa johtamistavoista.

Agile sertifikaatit

Meidän koulutuksista ei valitettavasti saa sertifikaatteja. Kerronpa tositarinan eräästä Agile sertifikaatista, jonka itse suoritin. Kaksipäiväisen koulutuksen jälkeen kaikille osallistujille myönnettiin sertifikaatti, perustuen paikallaoloon, ilman mitään testiä. Työnantajani oli maksanut sertifikaattikoulutuksesta ja kouluttaja oli sertifioitu kouluttaja, jolloin hänellä oli valtuudet niitä myöntää. Sertifikaatti oli voimassa kaksi vuotta, jonka jälkeen olisin voinut uusia sen maksua vastaa aina vuodeksi kerrallaan, osaamisesta riippumatta. En uusinut omaani.

Sertifikaattikoulutus, johon osallistuin, oli sinänsä erinomainen koulutus. Ongelmana vain oli, että kyseinen sertifikaatti ei ollut lopulta mikään tae osaamisesta. Sertifikaatteja tärkeämpää on todellinen osaaminen ja se, kuinka pystyt oppimaasi soveltamaan työssäsi. Uskoisin, että samoin ajattelevat myös työnantajat ja rekrytoijat.

Saku
Founder, CEO and SW nerd of Eeku Oy. Yrittäjä, toimitusjohtaja ja koodinörtti @ Eeku Oy.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.