eescreen mainosnäyttö

Olemme vasta julkaisseet eeScreen mainosnäytöpalvelun osoitteessa https://eescreen.com. Ajattelin hiukan avata tarinaa tuotteemme taustalta, eli kuinka päädyimme moiseen ideaan ja vähän sen toteuttamisprosessista. Samalla saan tilaisuuden vähän myös purkaa tuota yllättävänkin pitkäksi venähtänyttä projektia. Toivottavasti tästä tarinasta saa myös jotain ajatuksia tuoteidean ideointiin ja toteuttamiseen.

ALKUIDEOINTIA

Meillä Eekulla on tapana heitellä ideoita ilmaan, joita muiden töiden ohessa pyöritellään keskenämme useita päiviä. Paremmat ideat putkahtelevat aina pitkienkin aikojen päästä uudelleen keskusteluihin. Mainosnäytöt olivat olleet meillä keskusteluissa usein, milloin naapurikorttelin näytöt olivat pimeänä, milloin mietittiin Raspberry Pi laitteen käyttömahdollisuuksia ja milloin vaan huvikseen mietittiin käyttöä meidän verhoilla peitetyille toimistoikkunoillemme.

Mitään liiketoimintapotentiaalista ideaa emme kuitenkaan keksineet, joten mainosnäyttöihin liittyvät ajatukset jäivät hautomaan. Ongelma oli tavallinen – teknisessä mielessä ideoita on, mutta liiketoimintamielessä ei. Hauska olisi värkkäillä kaikenlaisia tuotteita, mutta edes kehitystyön kulut pitäisi saada jollain maksettua. Lopulta keksimme kaksi pääideaa, jotka yhdistimme eeScreen palveluksi.

IDEA 1/2: NÄYTTÖLAITE

Olin tovi sitten ostanut kotiini pienen TV:n, jota asentaessani tajusin lähes kaikkien nykylaitteiden olevan älytelevisioita, joissa on Internet-yhteydet ja verkkoselaimet valmiina. Mikäli rakentaisimme systeemin näyttämään mainoksia tietyssä verkko-osoitteessa, voisimme käyttää älytelevisioita mainosnäyttönä. Ei kuulostanut teknisesti ollenkaan liian hankalalta.

Tällainen näyttölaite soveltuisi kuitenkin vain sisätiloihin, kuten ikkunan taakse. Tietenkin systeemimme on melko laiteriippumaton, mutta kilpailu isojen tienvarsinäyttöjen kanssa on varmasti kovaa, vaatii asennuskapasiteettia ja lisäksi vaatii kaikenlaisia lupaprosesseja. Ikkunan takana näyttö kestäisi hyvin säätä, ilkivaltaa ja lisäksi mikäli kyseessä on yrityksen liiketilat, jossa lupa mainostaa pitäisi olla selvä. Myöskään yksityisillä henkilöillä ei pitäisi olla ongelmaa näytön ollessa ikkunan takana, sillä verhotkin saa vaihtaa lupia kysymättä.

IDEA 2/2: MYYNNIN AUTOMATISOINTI

Jossain vaiheessa keskustelimme mainosmyynnin hankaluudesta. Ensin mainostaja ottaa yhteyttä näytön omistajaan ostoaikeissa. Keskusteltaisiin hinnoista, mainoksen formaatista, kuvakoosta, jne. Kaupat syntyisi ja henkilö lähettäisi materiaalit näyttöä varten sähköpostin liitteenä, toivottavasti sopivassa muodossa. Sen jälkeen pitäisi laskuttaa mainostajaa ja seurata maksun saapuminen tilille. Tämän jälkeen mainos laitettaisiin näyttöön pyörimään ja maksetun ajan jälkeen se lopulta otettaisiin pois näytöstä. Tuon myyntiprosessin saisi automatisoitua kaikille osapuolille mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. Mainostaja lataa itse materiaalinsa, järjestelmän huolehtiessa laskutuksesta ja mainoksen näyttämisestä, jolloin omistaja vain huolehtii näytön olevan toiminnassa.

Kun myyntiprosessi saadaan automatisoitua, liiketoimintamalliksi sopisi provisiopalkkio mainosmyynnistä. Itse mainosnäyttö olisi omistajalleen ilmainen ja palvelumme provisiot laskutettaisiin vain toteutuneista kaupoista. Ansaintalogiikka alkoi tuntua järkevältä, sillä siinä selvästi näki mistä meidän ansainta tulee ja mitä asiakkaat siitä hyötyvät. Tässä tuntui olevan eräänlainen win-win -tilanne, joka on yleensä tuoteideoiden tavoite.

SKAALAUTUVUUS

Halusimme tehdä palvelusta mahdollisimman skaalautuvan, mihin kaikkien ideoiden kohdalla kannattaisikin pyrkiä. Eli työmäärä siis pysyisi lähes samana, oli asiakkaita yksi tai tuhansia. Uudet asiakkaat eivät saa aiheuttaa manuaalista työtä, vaan kaiken pitää skaalautua suurempiin käyttäjämääriin. Mikäli alkaisimme myymään näyttölaitteita ja asentamaan niitä, skaalautuvuutemme helposti katoaisi – tarvitsisimme logistiikkaa, asentajia, ym. Siksi päätimme tehdä kaikesta niin helppoa, että teknologiasta vähänkin ymmärtävä osaisi kaiken asentaa.

Voisimme saada lisätuloja asennuspalveluista, myymällä näyttöjä katteella tai vaikka leasing-sopimuksilla, mutta jotenkin se ei tuntunut meidän jutulta. Olemme ohjelmistonörttejä ja halusimme kaikesta mahdollisimman joustavaa. Alkuun kyllä meillä on tarkoitus myös auttaa vaikka laitteiden hankinnassa ja asennuksessakin, mutta se ei ole suunniteltu liiketoimintamallimme. Mitään ei ole kuitenkaan suljettu kokonaan pois. Yhä vaihtoehtona on selvitellä eri kaupungeista asennustaitoisia henkilöitä, joiden kanssa voisimme sopia asennushinnat, joista heille tulisi mukavasti lisätyötä.

HAASTEITA LIIKETOIMINTAMALLISSA

Liiketoimintamallissa oli myös omat haasteensa. Esimerkiksi mainossisällön tarkistus olisi pakko tehdä, jottei mainosnäytöissä pyörisi epäsopivaa sisältöä. Epäsopivuus määräytyy jo laissa, mutta myös mainosnäytön omistajalla täytyy olla valta kontrolloida näyttönsä sisältöä, kuten vaikkapa estää poliittinen sisältö tai kilpailijoidensa mainokset. Rakensimme järjestelmämme siten, että ennen kuin mainostaja voi maksaa mainostaan, se pitää hyväksyttää näytön omistajalla.

Isompi haaste oli kuluttajavastuu mainostajille. Miten pärjäämme, mikäli maksamme näytön omistajalle mainoksesta, joka ottaakin rahat ja “katoaa”. Joutuisimme korvaamaan mainostajalle omasta pussistamme, vaikkemme edes pysty täysin kontrolloimaan mainosnäyttöjen omistajia. Mietimme asiaa muiden ansainta-alustojen, kuten AirBnb, Uber, ym kautta.

Ratkaisuna päätimme kääntää asiakassuhteet vastaamaan todellisuutta. Palvelumme on pohjimmiltaan ansainta-alusta, joka mahdollistaa näytön omistajille liiketoiminnan mainostajien kanssa. Järjestelmä tekee laskun näytön omistajan puolesta mainostajalle, jolloin me emme ole teknisesti asiakassuhteessa mainostajaan ja meidän provisio on näytön omistajalle vain tulonhankkimiskulu. Tarkoituksemme ei ole luistaa vastuista, vaan saada näytön omistajat huolehtimaan asiakkaistaan. Tätä tukemaan teimme arviointimahdollisuuden, jolla mainostajat voivat arvostella näyttöjä. Tietysti jos joku toimii käyttöohjeidemme vastaisesti, poistamme koko tunnuksen käytöstä.

MAKSUPALVELU

Maksupalveluksi valitsimme pitkän tutkimisen lopputuloksena Stripe palvelun. Se ei ole aivan yhtä kuuluisa kuin PayPal, mutta vaikutti paljon joustavammalta ja paremmin hinnoitellulta. Suomalaiset vaihtoehdot, kuten PayTrail taas ei ollut tarpeeksi globaali toimija, jolloin jossain kaukaisissa haaveissa oleva maailmanvalloitus olisi hankaloitunut. Stripe on myös riittävän suuri yritys, jotta se on läpäissyt maksukorttijärjestön (PCI) kaikista korkeimman tason tietoturvastandardit. Heidän maksupalvelun käyttö toimii tavalla, jossa eeScreen palveluun ei luottokorttitiedot siirry missään vaiheessa, vaan koko maksutapahtuma huolehditaan Stripen järjestelmän puolella siten, että se ei käyttäjille edes näy.

MAINOSMYYNNISSÄ ILMAISET OMAT MAINOKSET

Koska alkuperäisessä liiketoimintamallissamme ansaitsemme mainosmyynnin provisioilla, emme tarvitse muuta tuloa näytön omistajilta. Samalla halusimme antaa omia mainoksia ilmaiseksi näytön omistajille, jotta kynnys mainosnäytön hankkimiseen olisi mahdollisimman pieni. Rajoitimme kuitenkin omien ilmaisten mainosten määrän, jottei houkutus myydä mainoksia “tiskin alta” kasvaisi. Yritimme miettiä sopivan määrän omia ilmaisia mainoksia, jotta omaa liiketoimintaa voisi hyvin mainostaa, mutta ei sen enempää.

PREMIUM-NÄYTTÖ

Kävin esittelemässä järjestelmäämme usealle yrittäjälle ja sain aika monelta palautetta, että eivät halua mainostaa muita yrityksiä omassa ikkunassaan. Tämän vuoksi päätimme tehdä myös mahdollisuuden tehdä yksityisen oman näytön, ilman mainosmyyntiä. Vaikka mainosmyynti on mielestämme suurin etumme kilpailijoihin nähden, emme halua myöskään sulkea kokonaan pois mahdollisesti isoa asiakasryhmää.

Yksityiskäytössä näyttö ei voi toimia meidän provisio-ansaintamallimme mukaisesti, joten asetimme näytölle kuukausimaksun. Yksityiskäyttöön ajattelimme 20 oman yhtäaikaisen mainoksen riittävän, sillä joku raja täytyi asettaa estämään palvelimen tahallista kuormittamista. Premium-näytölle emme halunneet tehdä enempää rajoituksia, joten sallimme siihenkin mainosmyynnin omistajan niin halutessa. Eli tarvittaessa näyttöä voi pitää premiumina ja vaikkapa joulusesongin ajaksi aktivoida mainosmyynnin vähäksi aikaa, palaten tammikuussa takaisin yksityiskäyttöön.

MARKKINOINTI

Suoraan sanottuna paras osaamisemme on ideoinnissa, tuotteistamisessa ja erityisesti teknisessä toteuttamisessa. Markkinoinnissa se ei ole, mutta siinäkin kehitymme koko ajan kovaa vauhtia. Itse koemme tärkeimmäksi asiaksi mainonnan kohdistamiseen oikeaan ryhmään. Hyviä kikkoja meillä on paljon, mutta koko ajan mietimme uusia ratkaisuja ongelmaan “Kuinka tavoitamme liiketilalliset yrittäjät, jotka eivät halua mainosnäyttöä”. Nimittäin paras asiakas meille on yrittäjä, jolla on liiketilansa ikkunoissa sälekaihtimet näköesteenä.

Eräs yrittäjä sanoi sälekaihtimilla vuoratusta liiketilastaan, että “Firma on toiminut 20 vuotta ja kaikki asiakkaat tietävät mistä meidän löytää. Ei me tarvita mainosnäyttöä.”, mikä varmasti pitää paikkansa. Meidän ajatus kuitenkin on, että nuokin ikkunat voitaisiin muuttaa arvokkaiksi, jolloin niillä voisi saada mukavasti lisätuloja. Tällaiseten yrittäjien tavoittaminen on haastavaa, sillä he eivät vielä edes halua mainosnäyttöä.

TEKNISTÄ JORINAA

Toteutimme järjestelmän meidän suosikkiteknologioilla, eli pohjalla Ubuntu, NGINX, PostgreSQL ja keskiössä Django. Päälle kaikenlaista Frontend härveliä, kuten Bootstrap4, SCSS, JavaScript, HTML, jne. Maksupalveluna Stripe, jonka rajapinnat osoittautuivat yllättävänkin näppäriksi. Luonnollisesti systeemissä on käytössä myös iso määrä erilaisia kirjastoja, sillä kaikkea ei kannata todellakaan tehdä itse.

Kansainvälistymismahdollisuudet huomioimme ottamalla jo alussa käyttöön Djangon Internalization (i18n) ja Localization (l10n) ominaisuudet. Niiden avulla olemme helposti voineet luoda sivustomme sekä suomenkielisillä että englanninkielisillä sisällöillä. Mikäli joskus haluamme vaikkapa ruotsin- tai saksankielisen version, niin meidän tarvitsee vain kirjoitella käännöstekstit ja aktivoida uusi kieli.

MITÄ SEURAAVAKSI?

No markkinointia, markkinointia ja sitten vielä markkinointia. On meillä myös listalla ominaisuuksia, joita haluamme systeemiin lisätä, mutta tärkeintä on tällä hetkellä markkinointi. Monta hyvää ideaa tiedän kaatuneen siihen, että ollaan tehty hyvä idea ja kuviteltu ihmisten löytävän sen itsestään. Tuote on siis käytännössä seisonut tyhjillään happanemassa. Vaikka tuote olisi parempi kuin kilpailijansa, niin se ei auta, mikäli asiakkaat eivät siitä koskaan kuule.

Tarinahan on vasta alussa, joten vielä en pysty sanomaan mitään tuotteen tulevaisuudesta. Joka tapauksessa tuotteeseen on panostettu ja sen ylläpitäminen on meille helppoa, joten vaikkei isompaa menestystä tulisikaan, niin järjestelmää tullaan pitämään käynnissä ihan muutamienkin asiakkaiden vuoksi.

Saku
Founder, CEO and SW nerd of Eeku Oy. Yrittäjä, toimitusjohtaja ja koodinörtti @ Eeku Oy.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.