Kehitämme eeScreen mainosnäyttöpalvelumme ominaisuuksia koko ajan paremmiksi ja monipuolisemmiksi. Osa ominaisuuksista tulee palautteena asiakkailtamme ja osa on oman ideointimme tulosta. Oma idealistamme on pitkä, mutta suurin osa on kypsymässä paremmiksi ja osa ehkä hävitetään kokonaan. Ominaisuuksia mietittäessä ei riittä pelkkä hätäinen ajatus ominaisuuden hyödyllisyydestä ja työmäärästä. Samalla pitää miettiä kokonaisuutta, kuten vaikkapa hyödyllisyyden suhde käytettävyyteen.

Jotkut ominaisuudet tehdään tavallaan konepellin alle, eli se vaikuttaa palvelun toimintaan siten, ettei se näy käyttäjälle. Esimerkiksi jonkin tietokantahaun nopeuden parantaminen tavallaan vaikuttaa käyttökokemukseen, mutta jää käyttäjiltä huomaamatta, ellei muutos ole dramaattinen. Välillä parannetaan virhetilanteiden log-syteemiä, josta on apua mahdollisissa ongelmatilanteissa. Tärkeitä muutoksia ovat myös palvelun yksinkertaistamiset ja turhiksi havaittujen ominaisuuksien karsimiset, jotka samalla helpottavat ylläpidettävyyttä.

Esimerkkinä ajattelin promota uutta eeScreen-palvelun ominaisuutta, joka vaikuttaa lähes pelkästään näkyvään osaan palvelua. Koodasimme mainosten vaihtumiseen erilaisia siirtymäefektejä, joista näytön omistaja voi itse valita mieleisensä. Ominaisuus on todella pieni ja oli helppo koodata, mutta tärkeä mainosnäyttöjän näkyvyyden säätämisessä.
Näin alkuun teimme kolme efektiä, sillä meidän mielestä ne kattavat melko hyvin erilaiset asiakastarpeet.

Käyttöliittymään tuli yksi uusi “alasvetolaatikko” lisää, jota on helppo myöhemmin laajentaa. Jokainen lisävalinta tekee käyttöliittymästä kompleksisemman, joten kaikkien mahdollisten ominaisuuksien lisääminen voi paisuttaa tuotteesta käyttökelvottoman. Koska valikko on tavallaan piilossa lisäasetukset-osiossa, se ei tee normaalikäytöstä sekavampaa. Usein onkin hyvä tapa asettaa harvemmin käytettäviä ominaisuuksia omiin osioihinsa, häiritsemästä peruskäyttöä.
tehosteen valintalaatikko

Oletusvalintana näytöllä on Ei tehostetta, jolloin mainoksen vaihtuessa uusi mainos tulee välittömästi vanhan tilalle. Häivytys-tehoste taas on tarkoitettu näytöille, joihin halutaan rauhallinen vaihtuminen mainosten välille. Tehoste sopii paikkoihin, joissa ei haluta herättää liikaa huomiota.

Liuku-tehosteessa vanha mainos liukuu oikealle vanhan tullessa vasemmalta tilalle. Tämä herättää hieman enemmän huomiota, kuin häivytys.

Välähdys-tehosteella saavutetaan suurin näkyvyys, välähdysmäisellä mainoksen vaihdolla. Samalla se on kuitenkin sellainen, että joissain paikoissa pimeällä se saattaa häiritä ihmisiä ja pahimmillaan liikennettä.

Uusia erilaisia efektejä voisi helposti koodailla paljonkin lisää, mutta eiköhän nämä jo riitä pitkälle.
Tällä hetkellä meillä on kehitteillä yksinkertainen mainos-editori, jolla mainoksia voi suoraan luoda ja muokkailla palvelussa. Tällä hetkellä palveluun voi asettaa mainokseksi kuvan tai videon, mutta se pitää luoda palvelun ulkopuolella.

Saku
Founder, CEO and SW nerd of Eeku Oy. Yrittäjä, toimitusjohtaja ja koodinörtti @ Eeku Oy.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.