Luin hiljattain lehdestä VR:n lippujärjestelmästä ja oikein hävetti. Ei sillä, että olisin mitenkään tekemisissä asian kanssa, vaan kuinka tällaisessa projektissa onkaan kehdattu käyttää näin likaisia keinoja. Hävettää itseni ja kaikkien ohjelmistokehittäjien puolesta, kuinka jotkut ohjelmistotoimittajat huonontavat meidän kaikkien mainetta. Ajattelin tarjota muutaman ilmaisen vinkin VR:lle ja myös muille jotka suunnittelevat ohjelmistojen tilaamista.

Toimittajaloukku

Kaikkia yksityiskohtiahan en voi tietää, sillä en ole sisäpiiriläinen, mutta useammasta lähteestä olen lukenut tapauksesta ja vaikuttaisi siltä, että Accenture on virittänyt VR:lle “nerokkaan” ansan toimittaessaan heille lipunmyyntijärjestelmän. Tällaista ansaa kutsutaan toimittajaloukuksi ja se käytännössä tarkoittaa sitä, että ohjelmisto toteutetaan siten, että kukaan muu ei pysty sitä jatkokehittämään tai edes korjaamaan. Nyt, kun VR haluaa järjestelmäänsä uuden ominaisuuden, Accenture pystyy laittamaan muutokselle minkä tahansa hintalapun, eikä VR:llä ole käytännössä vaihtoehtoja.

Lähdekoodi

Helsingin Sanomien artikkelissa mainitaan, että muut yhtiöt, kuin Accenture, eivät pääse käsiksi ohjelmiston ytimen muodostavaan koodiin [1]. Eli VR on tilannut ohjelmiston, ilman että he ovat saaneet oikeutta niin sanottuihin lähdekoodeihin. Aivan kuin ostaisi auton, jonka konepelti olisi lukittu ja autokauppias omistaa ainoan avaimen.

VINKKI 1: Tilaajana huolehdi aina, että sinulla on täydet oikeudet LÄHDEKOODIIN

Toimittajien kilpailutus

Ongelmana tässä tapauksessa on, että VR:n tietohallintojohtaja Jukka-Pekka Suonikon mukaan yksikään kilpailutetuista toimittajista ei tarjonnut avointa järjestelmää, jota muutkin olisivat voineet muokata [1]. En ymmärrä tällaista kilpailutusta, jossa kukaan mahdollisista toimittajista ei tarjoa sitä, mitä VR oikeasti tarvitsee. Mikäli kukaan ei tarjonnut avointa järjestelmää, VR:n olisi pitänyt jatkaa kilpailuttamista ja kertoa avoimen järjestelmän yhdeksi pakollisista vaatimuksista. Autokauppavertauksena tämä vastaisi sitä, että tarvitset pakettiauton, mutta ne autokaupat joissa käyt tarjoavat sinulle vain sedan -mallista henkilöautoa.

VINKKI 2: Jatka kilpailuttamista, jos kukaan ei tarjoa sinulla sitä mitä oikeasti tarvitset. Ei kannata tilata sellaista, mitä et halua.

Dokumentaatio

VR:n Suonikko kertoo, ettei ole mahdollista muiden kehittää yhden talon tekemää ohjelmistoa [1], mutta tämähän ei pidä paikkansa. Ei ole mitään merkitystä onko ohjelmiston kehittännyt yksi vai sata yritystä, mikäli lähdekoodeihin on oikeudet olemassa ja käytetyt teknologiat ovat yleisesti tunnettuja. Tällöin kuka tahansa osaava ohjelmistokehittäjä pystyy jatkokehittämään ja korjaamaan järjestelmää. Mikäli järjestelmästä on jotain dokumentteja olemassa, helpottuu järjestelmän haltuunotto muiden yritysten toimesta merkittävästi. Autonkin mukana saa paksut ohjekirjat, joilla ainakin yksinkertaisimmat korjaukset voi tehdä ihan itse.

VINKKI 3: Vaadi riittävät dokumentit ja ohjeet järjestelmästä, jotta järjestelmän voi halutessaan siirtää eteenpäin.

Käytettävät teknologiat

Tässä kyseisessä VR:n tapauksessa epäilen, että Accenture on kehittänyt jonkin oman teknologian VR:n maksaessa viulut. Samalla Accenture on huolehtinut, että omistaa teknologiansa kokonaan ja voi siten yrittää hyödyntää sitä myös tulevissa projekteissaan. Mutta miksi kehittää pyörää uudelleen, kun maailma on pullollaan avoimen lähdekoodin ratkaisuja, joilla pystyy rakentamaan käytännössä millaisen järjestelmän tahansa? Varmaan juuri siksi, että omalla ratkaisulla saadaan paremmin rakennettua toimittajaloukku. Kannattaa autokin ostaa esimerkiksi vaikka diesel- tai bensiinimoottorilla, eikä valmistajan omalla salaisella moottorilla, joka kulkee banaaninkuorilla.

VINKKI 4: Vaadi toimittajaa käyttämään yleisesti tunnettuja teknologioita – mielellään avoimeen lähdekoodiin perustuvia.

Lisäansoitus

Tietoviikon artikkelissa kerrottiin tarkemmin nyt neuvoteltavan muutoksen yksityiskohdista. VR haluaa nyt Accenturelta muutoksen järjestelmään, jotta lippuja voisi ostaa myös öisin. Tämän muutoksen hintalapuksi Accenture on määritellyt 2,7 miljoonaa euroa [2]. ÖISIN? Onko nykyinen lippujärjestelmä öisin nukkumassa? Onkohan järjestelmään alunperin ohjelmoitu ehto, että jos kellonaika on 20:00-06:00, niin älä suostu myymään lippuja vai miten ihmeessa tuollainen rajoitus on onnistuttu ohjelmoimaan? Ei mitään järkeä.

Toimittajan vastuu

Hyvä ohjelmistotoimittaja ei rakenna ansaa tilaajalle. On täysin selvää, että tilaajalla ei ole yhtä hyvää ymmärtämystä teknologioista kuin toimittajalla ja sen vuoksi toimittajalla on vastuu neuvoa tilaajaa. Siksihän tilaajat yleensä lähestyvät toimittajaa, ettei heillä ole tarpeeksi teknistä osaamista. Rakentamalla toimittajaloukku käytetään hyväksi tätä tilaajan osaamisen puutetta.

Accenturelle luulisi olevan tärkeää huolehtia maineestaan, mutta näköjään jos on tarpeeksi iso, voi tehdä mitä tykkää. Eikä minusta tässä voi vedota siihen, että VR itse suostui huonoon sopimukseen, sillä heidän ydinosaamistaan on junat, ei IT-järjestelmät. Lisäksi jos tilaajan vaatimusmäärittelyisä ei ole erikseen mainittu jotain, vaikkapa toimivuutta öisin, niin toimittajan vastuulla on keskustella tilaajan kanssa asiasta ennakkoon ja huolehtia myös tilaajan edusta.

VINKKI 5: Jos joku toimittaa sinulle paskaa, vaihda toimittajaa ja kerro asiasta myös muille.

“Ai eikö autollasi voi peruuttaa? Et maininnut siitä kauppaa tehdessä, joten peruutusvaihde poistettiin. Voimme palauttaa sen hintaan 10000e”, nauraa autokauppias kädessään autosi konepellin avaimet.

Lähteet

Saku
Founder, CEO and SW nerd of Eeku Oy. Yrittäjä, toimitusjohtaja ja koodinörtti @ Eeku Oy.

3 Comments

  1. Jo 2000-luvun alussa suositeltiin julkishallinnon hankkeisiin toimittajista riippumatonta it-konsulttia auditoimaan ja ohjaamaan hankintaa, ylläpitoa, puitesopimuksia, korjauksia, jatkohankkeita. Minne se oppi on nyt hävinnyt. Ei tässä voi yksin toimittajaa syyttää jos ostaja on niin rohkea, että tekee puuttellisella tietotaidolla ostopäätöksiä.

    1. Siis onhan tässä ehdottomasti tilaaja tehnyt virheen, mutta silti ihmetyttää näin ulkopuolisen silmin ja vaikuttaisi, että tuossa on “apinaa koijattu”. Tuntuisi hullulta, että tilaaja olisi oikeasti ymmärtänyt millaiseen ansaan astuu … ja etteikö oikeasti löytyisi yhtään softayritystä, joka suostuisi tuollaisen tekemään avoimena.

      Etkä Pekka sinäkään voi tietää onko ostaja ollut rohkea vai sinisilmäinen. Minä kun menen vaikkapa lääkäriin, niin luotan hänen osaamiseen, enkä pidä itseäni rohkeana vaikken ensin opiskelekaan lääketiedettä. Kyse on luottamuksesta toisen osaamiseen. Samalla tavalla itse ohjelmistotoimittajan koen, että minulla on vastuu kertoa myös vähemmän teknisille asiakkaille rehellisesti asian kaikki puolet. Senhän vuoksi asiakkaat softantoimittajan puoleen kääntyvät, että heillä ei ole sitä tarvittavaa osaamista.

      Itse järjestelmästä ihmettelen eniten tuota yöllistä rajoitusta (joka on VR:n vastauksen mukaan 01:30-4:00), että mikä sen tekninen peruste on.

  2. > Itse järjestelmästä ihmettelen eniten tuota yöllistä rajoitusta (joka on VR:n vastauksen mukaan 01:30-4:00), että mikä sen tekninen peruste on.

    Tuntematta laisinkaan järjestelmää, niin valistunut arvaus on eräajot (raportointi, yms, jne). Sen verran paljon on kokemusta järjestelmistä joissa liikkuu oikeaa rahaa, että esim kirjanpidon yms raportit voivat olla melko kriittisiä.

    Hintalapusta päätellen VR:llä on vain yksi tietokanta johon lippumyynnit kirjataan, ja alkuperäinen design ei osaa ottaa huomioon sitä että edellisen päivän/viikon/kuukauden myynti voitaisiin raportoida samaan aikaan kun uutta myyntiä tulee sisään. Kahdella ja puolella miljuunalla saa sitten jonkun kivan raportointitietokannan, tai kirjoitetaan koko paska uudestaan edellä olevat kriteerit huomioiden.

    Todennäköisesti Accenture on sanonut VR:lle että saatte halvemmalla jos pidetään parin tunnin breikki joka yö, ja tässä sitä ollaan. Jos 24/7 tuki olisi ollut pöydällä alusta asti, niin hintaero olisi tuskin ollut sama pari miltsiä.

    Komppaan Pekkaa tässä kyllä siinä että aika usein ostaja tarvitsisi vähän apuja siihen että mitä ollaan tilaamassa. Ja mielestäni viimeisen viiden vuoden aikana tilanne onkin ehkä muuttunutkin enemmän siihen suuntaan että tiedetään mitä tilataan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.