EEKUN TIIMI


Oululaista ossaamista!

Eeku Oy on oululainen yritys, joka on virallisesti perustettu joulukuussa 2014. Microsoftin (ex-Nokia) lakkautettua Oulun puhelinkehitysyksikön, näimme loistavan mahdollisuuden oman yrityksen perustamiseen – mahdollisuuden tehdä asiat oikein, laadukkaasti ja ketterästi, ilman suuren organisaation painolastia.

Jokainen koulutus ja asiakasprojekti on meille tärkeä, joten olemme henkilökohtaisesti teidän käytössänne. Haluamme teidän tietävän meistä lisää.

Saku Huttunen

CEO, Kouluttaja, Koodaaja

saku

Olin kesällä 1992 ruohonleikkaajana isäni työpaikalla, Pohjolan Voimalla. Toimistossa eräs Turbo Pascalilla tehty softa hajosi, eikä talossa ollut enää ketään sitä osaavaa. Isäni vinkkasi ruohonleikkaajan koodaavan TurboPascalilla lähes päivittäin ja minun ruohonleikkuu loppui siihen. Seuraavan kesän olin samaisessa talossa koodaajana, suoraan lukion penkiltä.

KOULUTTAJATAUSTA

Aloittanut kouluttamisen vuonna 1995 sivutoimisena ATK-tuntiopettajana, jossa toimi viitisen vuotta. Seuraavassa työssä Mentor Graphicsilla vastuuseen kuului tuotekoulutukset ja konsultointi. Kouluttajan hommat työn ohessa jatkuivat Nokialla ja Microsoftilla. Pitänyt koulutuksia ympäri maailman, aina Pekingistä Kaliforniaan.

Käyttänyt Agile -menetelmiä vuodesta 2009, toimien Scrum Masterina ja Product Ownerina, enimmillään samanaikaisesti 40+ henkilölle. Käynyt useita Agile, coaching ja leadership -koulutuksia ja lukenut kirjallisuutta aiheesta, mutta kokee oppineensa ylivoimaisesti eniten käytännön työssä ja pitääkin vahvuutenaan soveltamistaitoa haastavissa tilanteissa. Ammentaa työelämässä erityisesti oppimiseen ja motivaatioon liittyviä urheiluvalmennuksen oppeja lentopallovalmentaja-ajoiltaan.

OHJELMOINTITAUSTA

Oppi ohjelmoinnin isältään jo 80-luvun alussa C64:lla. Koodasi nuoruudessaan pelejä ja demoja kielinä Basic, Pascal, C ja Assembly.

Oikeat ohjelmointityöt alkoivat kesätyönä 1993, jatkuen aina tähän päivään saakka erilaisissa yrityksissä ja rooleissa. Nauttii erityisesti arkkitehtuurisen rungon rakentamisesta, RTOS -ongelmien ratkomisesta ja erilaisista koodioptimoinneista.

TEKNOLOGIOITA

– C, C++, Python, Fortran, Assembly, Java, JavaScript, WxWidgets, Qt, System V, Posix, Android, Windows, Linux, …
– HTML, CSS, Jade, Bootstrap, LESS, NodeJS, PHP, MySQL, WordPress, Cocos2D-x, iOS, …

Henrik Erkkilä

CTO, Koodaaja

OHJELMOINTITAUSTA

Aloitti ohjelmoinnin yläasteikäisenä 90-luvun puolivälissä C++ ja C kielillä, koodaten pääasiassa erilaisia graafisia sovelluksia OpenGL ja DirectX rajapinnoille. Yliopisto-opintojen alkupuolella 2003 mukaan tulivat myös Python ja Java.

Työt ohjelmoijana alkoivat Nokialla 2008, keskittyen pääasiassa erilaisiin Windows ja Linux -työasemasovelluksiin. Rakensi ja ylläpiti tärkeimpiä komponentteja S40 Java SDK alustasta, kuten esimerkiksi Kernel -simulaattoria ja prosessienvälistä kommunikaatiosysteemiä. Myöhemmin päätehtävänä oli Android käyttöliittymäohjelmointi.

Erityisinä vahvuuksina voidaan pitää kykyä omaksua uusia teknologioita erittäin nopeasti ja taitoa debugata ratkaisu vaikeimpiinkin ongelmiin.

TEKNOLOGIOITA

– C, C++, C++ STL, Python, Java, x86/ARM/Z80 Assembly, Prolog, WxWidgets, Qt, OpenGL, DirectX, Android, Windows, Linux, …
– HTML, CSS, PHP, Jade, MySQL, MongoDB, REST, NodeJS, Django, JavaScript, Cocos2D-x, iOS, …

henkka300

Eräästä Nokian puhelinprojektista oli loppumetreillä löytynyt bugi datan kompressointimoduulista, eikä kukaan tuntunut ymmärtävän missä vika on. Henrik pyydettiin tutkimaan asia kiireellisenä, vaikka hänellä ei ollut vastaavista kompressointimoduuleista mitään aikaisempaa tietoa. Samana päivänä neljän aikaan aamuyöstä Henrikiltä tuli viesti, “Vika on löytynyt, mutta käyn nukkumassa ennen sen korjaamista”. Aamu yhdeksän aikaan Henrik oli jo käynyt nukkumassa ja korjannut vian.

Ahti Komu

Koodaaja

Ahti Komu

Ensimmäinen alihankintatyö Nokialle oli itsenäinen kahden kuukauden mittaiseksi arvioitu projekti. Projekti toimi samalla testinä Nokialle, onko Ahti riittävän pätevä alihankintahommiin. Esimiehen hämmästykseksi, projekti oli valmis kahdessa viikossa ja luonnollisesti työt Nokialla jatkuivat uusissa projekteissa.

OHJELMOINTITAUSTA

Aloitti ohjelmoimaan 80-luvun puolessa välissä saadulla Commodore 64:lla ja myöhemmin Amigalla. Tutuksi tulivat niin Basic, Assembly ja C++ pelejä, demoja ja muita ohjelmia koodatessa. Ensimmäisen PC:n kautta tutuksi tulivat myös Pascal ja tietokantaohjelmointi. Jossain välissä on myös virittänyt teknisesti Haapajärven ensimmäisen nettikahvilan.

Työkseen ohjelmoijana toiminut vuodesta 2002 alkaen, Ixonosin palveluksessa pääasiassa Nokian alihankintaprojekteissa. Työ oli suurimmaksi osaksi Nokian sisäisten automaatiotestaustyökalujen kehittämistä useilla eri kielillä ja teknologioilla, kuten Python, Django, C# .NET, Qt, jne. Työn ohella on koodanut erilaisia vapaa-ajan ohjelmointiprojekteja ja webbisovelluksia.

Erityisenä vahvuutena Python ja Django kaikilla mahdollisilla laajennuksilla, mutta käytännössä melkein mikä vaan teknologia on nopeasti hallussa.

TEKNOLOGIOITA

– Python, C#, .NET, C++, Java, JavaScript, Assembly, WxWidgets, Qt, Django, Android, Linux, Windows, …
– HTML5, CSS3, AJAX, MySQL, PostgreSQL, Cocos2D-x, Amazon AWS, Apache, …

Mikko Nevala

Koodaaja

OHJELMOINTITAUSTA

Aloitti ohjelmoinnin noin 10-vuotiaana, kun perheeseen hankittiin ensimmäinen tietokone. Ensimmäiset ohjelmoinnit olivat erilaisia pelejä, joista opintojen kautta mukaan tulivat myös hyötyohjelmat. Ennen tietojenkäsittelyn FM tutkintoa Oulun Yliopistolla, Mikko kävi myös opiskelemassa elokuva- ja viestintäalaa Kemi-Tornion AMK:ssa. Suurimmat intohimot ohjelmoinnissa liittyvät erilaisten loogisten ongelmien ratkomiseen sekä käyttöliittymien suunnitteluun ja toteuttamiseen.

TEKNOLOGIOITA

– C, C++, C#, Java, Python, PHP, JavaScript, jQuery, Unity3D, QT, …
– HTML5, CSS3, Backbone, CoffeeScript, PySide, MySQL, PostgreSQL, …

Mikko Nevala

Mikko on pelannut strategisesti erittäin haastavaa go-lautapeliä yli 10-vuotta kiertäen ympäri maailmaa, mm. kahden kuukauden opiskelumatkalla Kiinassa ja Taiwanissa. Go-lautapelissä Mikon luokitus on 4-dan ja koodaajanakin hänellä on vähintään musta vyö.