Sain vastauksen markkinointiviestiimme asianajotoimistolta, että "mainosnäyttö ei sovi meidän alalle, koska mainonta on Asianajajaliiton puolelta tarkkaan säännelty". Asiahan alkoi välittömästi kiinnostamaan, varsinkin kun annettiin ymmärtää mainosnäytön olevan alalla suorastaan kielletty. Onko alalla oikea este mainosnäyttöjen käytölle, ymmärsikö asianajaja viestimme väärin vai oliko kysessä kohtelias kieltäytyminen?

TAGS: eeScreen, Business

Nopealla haulla löysin Asianajajaliiton tapaohjeet, joiden kohdassa 10 (Julkisuus ja markkinointi) kerrotaan seuraavaa:

Asianajotoiminnan mainonnan ja muun markkinoinnin on oltava totuudenmukaista, asiallista ja asianajajakunnan arvon mukaista. Asianajopalvelujen epäasiallinen tarjoaminen esimerkiksi onnettomuuden tai muun samantapaisen syyn vuoksi hädänalaiseen asemaan joutuneille on kiellettyä.

Itse en näe noissa tapaohjeissa mitään estettä mainosnäytön käyttämiselle, olettaen sisällön olevan asiallista ja totuudenmukaista. Ensimmäisenä mainoksena voisi olla lakiyrityksen logo ja nimi. Toisena mainoksena vaikka jonkinlaista slogania "Luotettavat lakipalvelut jo vuodesta 1998". Sitten vaikka jotain mainintaa vaikkapa yrityksen erikoistumisesta, kuten "Alueemme johtava immateriaalioikeuksiin erikoistunut asianajotoimisto", jne. Tietenkin jos jo noissa mainoksissa onnistuu lipsumaan totuudesta, niin ongelmahan on itse näytön sijaan sisällössä.

Uskoisin myös tapaturmatapauksiin erikoistuneen yrityksen risteysalueella sijaitsevan mainosnäytön olevan hyväksyttävä, vaikka näytön edessä voisikin tapahtua onnettomuus. Tuollaisessa tilanteessa kyseessä on sattuma, eikä lakipalveluja ole tarjottu aktiivisesti tapaturmaan joutuneelle. Minähän en tietenkään noita tulkintoja ole paras tekemään, mutta kai ohjeiden tulkinnoissakin on jotain pientä maalaisjärkeä mukana. Muutenhan liukastuminen lakiyrityksen ikkunateippausten edessä muuttaisi ikkunateippaukset ohjeiden vastaisiksi.

Voisiko olla, että mainosnäyttöä ei koeta asianajajakunnan arvon mukaisena? Ehkä tuossakin on sisältö ratkaisevassa asemassa, sillä eihän mainosnäyttö ole tavallaan ikkunateippauksia kummempi. Näkyvyyttä tietenkin hyvällä näytöllä saa enemmän ja sisältöä voi oikeasti hallita vaikka kotisohvalta, mutta mainosvälineiden arvokkuudessa en itse näe eroa. Näyttöön tietenki pitää laittaa vilkkuvien valojen sijaan asiallista sisältöä. Hyvällä sisällöllä mainosnäyttö voisi olla vaikka hautaustoimistolla - tai no ehkä kutsuisin sitä silloin mielummin infonäytöksi.

Mikäli kuitenkin yritys on sitä mieltä, etteivät halua mainostaa omia palvelujaan, on mahdollista myös hyötyä ikkunastaan muulla tavalla. Ajatella ikkuna ihan yrityksestä erillisenä asiana ja valjastaa se mainosmyyntiin. Iso näyttö ikkunaan ja eeScreenin automaatio huolehtii myyntityöstä puolestasi. Ainoastaan sisällön hyväksyntä jää yrityksen omalle vastuulle, jolloin näyttöön ei voi tulla yhtään omasta mielestä sopimatonta mainosta.

Hyvällä paikalla oleva ikkuna kannattaa hyödyntää, eikä vain näyttää harmaita sälekaihtimia. Lisää tietoa eeScreen-mainosnäyttöpalvelusta: https://eescreen.com/

Saku Huttunen 8.1.2020