Saku Huttunen

CEO, KOULUTTAJA, KOODAAJA

Ohjelmointitausta

Oppi ohjelmoinnin isältään jo 80-luvun alussa C64:lla. Koodasi pelejä ja demoja jo ala-asteikäisenä, aluksi kielinä Basic, TurboPascal ja myöhemmin myös C ja Assembly.

Oikeat ohjelmointityöt alkoivat kesätyönä 1993 Pohjolan Voimalla, jatkuen aina tähän päivään saakka eri rooleissa ja yrityksissä, kuten Mentor Graphics, Nokia, ja Microsoft. Nauttii erityisesti arkkitehtuurisen rungon rakentamisesta, haastavien loogisten ongelmien ratkomisesta ja erilaisista koodioptimoinneista. On koodannut urallaan laajasti kaikenlaista, kuten reaaliaika-käyttöjärjestelmän kernelisimulaation, dynaamisen muistinhallintajärjestelmän ja GSM-verkkosimulaattorin.

Tausta kouluttajana

Aloittanut kouluttamisen 1995 sivutoimisena ATK-tuntiopettajana viiden vuoden ajan. Seuraavassa työssä Mentor Graphicsilla toimenkuvaan kuului tekniset tuotekoulutukset globaalisti. Kouluttajan hommat jatkuivat Nokialla muun työn ohessa ympäri maailman, aina Pekingistä Kaliforniaan.

Käyttänyt Agile -menetelmiä vuodesta 2009, toimien Scrum Masterina ja Product Ownerina, enimmillään samanaikaisesti 40+ henkilölle useassa tiimissä. Käynyt useita Agile, coaching ja leadership -koulutuksia, mutta kokee oppineensa eniten käytännön työssä ja vahvuutena onkin soveltaminen haastavissa tilanteissa. Tykkää soveltaa oppimiseen ja motivaatioon liittyviä asioita urheiluvalmennuksesta lentopallovalmentaja-ajoiltaan.

Teknologiaosaaminen

  • Python, JavaScript, C, C++, Assembly, Java, Android, Linux, NGINX, ...
  • Django, Flask, Jinja2, HTML, CSS, Bootstrap, SASS/SCSS, LESS, PostgreSQL, WordPress, ...
Photo of Saku Huttunen
Olin kesätöissä 1992 ruohonleikkaajana isäni työpaikalla Pohjolan Voimalla. Toimistossa eräs Turbo Pascalilla tehty softa lopetti toimimasta, eikä talossa enää ollut ketään sitä osaavaa. Isäni vinkkasi ruohonleikkaajan osaavan Turbo Pascalia ja minun ruohonleikkuu loppui siihen. Seuraavan kesän olin Pohjolan Voimalla koodaajana, suoraan lukion penkiltä.

Henrik Erkkilä

CTO, KOODAAJA, GURU

Ohjelmointitausta

Aloitti ohjelmoinnin yläasteikäisenä 90-luvun puolivälissä C++ ja C kielillä, koodaten pääasiassa erilaisia graafisia sovelluksia OpenGL ja DirectX rajapinnoille. Yliopisto-opintojen alkupuolella 2003 mukaan tulivat myös Python ja Java.

Työt ohjelmoijana alkoivat Nokialla 2008, keskittyen pääasiassa erilaisiin Windows ja Linux -työasemasovelluksiin. Rakensi ja ylläpiti tärkeimpiä komponentteja S40 Java SDK alustasta, kuten esimerkiksi Kernel -simulaattoria ja prosessienvälistä kommunikaatiosysteemiä. Myöhemmin päätehtävänä oli Android käyttöliittymäohjelmointi.

Erityisinä vahvuuksina voidaan pitää kykyä omaksua uusia teknologioita erittäin nopeasti ja taitoa debugata ratkaisu vaikeimpiinkin ongelmiin. Useasti Henrikin osaamista on tilattu, kun yritys ei enää itse ole millään löytänyt ratkaisua tekniseen ongelmaansa.

Teknologiaosaaminen

  • Python, Java, Objective-C, Swift, C, C++, C++ STL, x86/ARM/Z80 Assembly, Prolog, WxWidgets, Qt, OpenGL, DirectX, ...
  • Django, HTML, CSS, PHP, Jade, MySQL, MongoDB, REST, NodeJS, JavaScript, Cocos2D-x, iOS, Android, ...
Photo of Henrik Erkkilä
Eräässä Nokian puhelinprojektissa oli loppumetreillä löytynyt vika datan kompressointimoduulista, eikä kukaan siitä vastaavassa tiimissä osannut sitä korjata. Henrik pyydettiin iltapäivällä tutkimaan asia kiireellisenä, vaikka hänellä ei kyseisestä moduulista mitään aikaisempaa tietoa. Samana päivänä neljän aikaan aamuyöstä Henrikiltä tuli viesti, “Vika on löytynyt. Käyn nukkumassa ennen sen korjaamista”. Aamulla yhdeksältä Henrik ilmoitti käyneensä nukkumassa ja korjanneensa vian.

Mikko Nevala

KOODAAJA

Ohjelmointitausta

Aloitti ohjelmoinnin noin 10-vuotiaana, kun perheeseen hankittiin ensimmäinen tietokone. Ensimmäiset ohjelmoinnit olivat erilaisia pelejä, joista opintojen kautta mukaan tulivat myös hyötyohjelmat. Mikko on valmistunut Oulun Yliopistolta tietojenkäsittelytieteiden maisteriksi, mutta sitä ennen hän kävi myös opiskelemassa elokuva- ja viestintäalaa Kemi-Tornion AMK:ssa.

Monipuolinen koodaaja, joka oppii tarvittaessa nopeasti ratkaisuun tarvittavat tekniikat. Vahvuutena loogisen toiminnallisuuden ja käyttöliittymien toteuttaminen. On myös hyvä sisällöntuottaja, joka on suureksi hyödyksi varsinkin käyttöliittymien suunnittelussa.

Teknologiaosaaminen

  • Python, JavaScript, jQuery, C, C++, C#, Java, PHP, Unity3D, QT, MySQL, PostgreSQL, ...
  • Django, HTML5, CSS, LESS, SASS/SCSS, AJAX, Bootstrap, Backbone, CoffeeScript, PySide, ...
Photo of Mikko Nevala
Mikko pelaa strategisesti erittäin haastavaa go-lautapeliä, jota hän on pelannut yli 10-vuotta kiertäen ympäri maailmaa, mm. Kiinassa ja Taiwanissa. GO-lautapelissä Mikon luokitus on 4-dan ja samaa erinomaista loogista ajattelua hän käyttää myös koodaajana.

Jesse Huttunen

KOODAAJA

Ohjelmointitausta

Tietojenkäsittelytieteiden maisteri Oulun Yliopistolta ja ohjelmoija jo kolmannessa sukupolvessa. Tuo tuoretta näkemystä Eekun vanhemmille koodaajille ja kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, jotka saattaisivat jäädä muilta huomaamatta.

Ottanut nopeasti haltuun Eekun käyttämät yleisimmät teknologiat ja ratkaisee jo haastavimpiakin asiakkaiden tarpeita.

Teknologiaosaaminen

  • C, C++, C#, Java, Python, JavaScript, jQuery, ...
  • Django, HTML, CSS, SCSS/SASS, Bootstrap, ...
Photo of Jesse Huttunen
Jessen ensimmäisiä koodaushommia Eekulla oli pienen bugin korjaaminen asiakasprojektista. Sitä korjatessa, testauksessa tarkka Jesse havaitsi korjattavan toiminnallisuuden ympäriltä muitakin puutteita, joita kukaan ei ollut huomannut. Lopputuloksena aikaa meni arvioitua kauemmin, mutta asiakas oli erittäin tyytyväinen.