Saku Huttunen

CEO, KOULUTTAJA, KOODAAJA

Ohjelmointitausta

Oppi ohjelmoinnin isältään jo 80-luvun alussa C64:lla. Koodasi pelejä ja demoja jo ala-asteikäisenä, aluksi kielinä Basic, TurboPascal ja myöhemmin myös C ja Assembly.

Oikeat ohjelmointityöt alkoivat kesätyönä 1993 Pohjolan Voimalla, jatkuen aina tähän päivään saakka eri rooleissa ja yrityksissä, kuten Mentor Graphics, Nokia, ja Microsoft. Nauttii erityisesti arkkitehtuurisen rungon rakentamisesta, haastavien loogisten ongelmien ratkomisesta ja erilaisista koodioptimoinneista. On koodannut urallaan laajasti kaikenlaista, kuten reaaliaika-käyttöjärjestelmän kernelisimulaation, dynaamisen muistinhallintajärjestelmän ja GSM-verkkosimulaattorin.

Tausta kouluttajana

Aloittanut kouluttamisen 1995 sivutoimisena ATK-tuntiopettajana viiden vuoden ajan. Seuraavassa työssä Mentor Graphicsilla toimenkuvaan kuului tekniset tuotekoulutukset globaalisti. Kouluttajan hommat jatkuivat Nokialla muun työn ohessa ympäri maailman, aina Pekingistä Kaliforniaan.

Käyttänyt Agile -menetelmiä vuodesta 2009, toimien Scrum Masterina ja Product Ownerina, enimmillään samanaikaisesti 40+ henkilölle useassa tiimissä. Käynyt useita Agile, coaching ja leadership -koulutuksia, mutta kokee oppineensa eniten käytännön työssä ja vahvuutena onkin soveltaminen haastavissa tilanteissa. Tykkää soveltaa oppimiseen ja motivaatioon liittyviä asioita urheiluvalmennuksesta lentopallovalmentaja-ajoiltaan.

Valittuja teknologioita

  • Python, JavaScript, C, C++, Assembly, Java, Android, Linux, NGINX, ...
  • Django, Flask, Jinja2, HTML, CSS, Bootstrap, SASS/SCSS, LESS, PostgreSQL, WordPress, ...
Photo of Saku Huttunen
Olin kesätöissä 1992 ruohonleikkaajana isäni työpaikalla Pohjolan Voimalla. Toimistossa eräs Turbo Pascalilla tehty softa hajosi, eikä talossa enää ollut ketään sitä osaavaa. Isäni vinkkasi ruohonleikkaajan osaavan TurboPascalia ja minun ruohonleikkuu loppui siihen. Seuraavan kesän olin Pohjolan Voimalla koodaajana, suoraan lukion penkiltä.

Henrik Erkkilä

CTO, KOODAAJA, GURU

Ohjelmointitausta

Aloitti ohjelmoinnin yläasteikäisenä 90-luvun puolivälissä C++ ja C kielillä, koodaten pääasiassa erilaisia graafisia sovelluksia OpenGL ja DirectX rajapinnoille. Yliopisto-opintojen alkupuolella 2003 mukaan tulivat myös Python ja Java.

Työt ohjelmoijana alkoivat Nokialla 2008, keskittyen pääasiassa erilaisiin Windows ja Linux -työasemasovelluksiin. Rakensi ja ylläpiti tärkeimpiä komponentteja S40 Java SDK alustasta, kuten esimerkiksi Kernel -simulaattoria ja prosessienvälistä kommunikaatiosysteemiä. Myöhemmin päätehtävänä oli Android käyttöliittymäohjelmointi.

Erityisinä vahvuuksina voidaan pitää kykyä omaksua uusia teknologioita erittäin nopeasti ja taitoa debugata ratkaisu vaikeimpiinkin ongelmiin. Useasti Henrikin osaamista on tilattu, kun yritys ei enää itse ole millään löytänyt ratkaisua tekniseen ongelmaansa.

Valittuja teknologioita

  • Python, Java, Objective-C, Swift, C, C++, C++ STL, x86/ARM/Z80 Assembly, Prolog, WxWidgets, Qt, OpenGL, DirectX, ...
  • Django, HTML, CSS, PHP, Jade, MySQL, MongoDB, REST, NodeJS, Django, JavaScript, Cocos2D-x, iOS, Android, ...
Photo of Henrik Erkkilä
Eräässä Nokian puhelinprojektissa oli loppumetreillä löytynyt vika datan kompressointimoduulista, eikä kukaan siitä vastaavassa tiimissä osannut sitä korjata. Henrik pyydettiin iltapäivällä tutkimaan asia kiireellisenä, vaikka hänellä ei kyseisestä moduulista mitään aikaisempaa tietoa. Samana päivänä neljän aikaan aamuyöstä Henrikiltä tuli viesti, “Vika on löytynyt. Käyn nukkumassa ennen sen korjaamista”. Aamulla yhdeksältä Henrik ilmoitti käyneensä nukkumassa ja korjanneensa vian.

Mikko Nevala

KOODAAJA

Ohjelmointitausta

Aloitti ohjelmoinnin noin 10-vuotiaana, kun perheeseen hankittiin ensimmäinen tietokone. Ensimmäiset ohjelmoinnit olivat erilaisia pelejä, joista opintojen kautta mukaan tulivat myös hyötyohjelmat. Mikko on valmistunut Oulun Yliopistolta tietojenkäsittelytieteiden maisteriksi, mutta sitä ennen hän kävi myös opiskelemassa elokuva- ja viestintäalaa Kemi-Tornion AMK:ssa.

Monipuolinen koodaaja, joka oppii tarvittaessa nopeasti ratkaisuun tarvittavat tekniikat. Vahvuutena loogisen toiminnallisuuden ja käyttöliittymien toteuttaminen. On myös hyvä sisällöntuottaja, joka on suureksi hyödyksi varsinkin käyttöliittymien suunnittelussa.

Valittuja teknologioita

  • C, C++, C#, Java, Python, PHP, JavaScript, jQuery, Unity3D, QT, MySQL, PostgreSQL, ...
  • Django, HTML5, CSS, LESS, SASS/SCSS, AJAX, Bootstrap, Backbone, CoffeeScript, PySide, ...
Photo of Mikko Nevala
Mikko pelaa strategisesti erittäin haastavaa go-lautapeliä, jota hän on pelannut yli 10-vuotta kiertäen ympäri maailmaa, mm. Kiinassa ja Taiwanissa. GO-lautapelissä Mikon luokitus on 4-dan ja samaa erinomaista loogista ajattelua hän käyttää myös koodaajana.

Sami Pekkala

KOODAAJA

Ohjelmointitausta

Samin on ohjelmoinut erilaisia verkkosivustoja ja verkkopalveluja harrastuksenaan. Ennen työtä Eekulla, hän pääasiassa teki verkkosivuja PHP:llä ja oli rakentanut oman sisällönhallintajärjestelmän (CMS).

Ohjelmoijana Sami on tarkka ja monipuolinen pystyen rakentamaan koko fullstack-systeemin itsenäisesti alusta loppuun. Samilla on erittäin hyvin hallussaan käyttöliittymäpuolen toteutus, kaikkine moderneine hienosäätöineen, mutta samalla hän hallitsee Linux-palvelimien sielunelämän. Lisäksi tietoturvallisuusasiat ovat lähellä sydäntä ja teknisesti erittäin hyvin hallussa.

Eräs vahvuuksista on erilaisten järjestelmä integraatioiden koodaaminen, joita on tullut tehtyä useita erilaisia, kuten sähköinen laskutus, tulorekisteri, Twilio video-streaming, yksityiset taloushallintajärjestelmät. Myös Odoo-toiminnanohjausjärjestelmä kuuluu Samin osaamiseen.

Valittuja teknologioita

  • Python, PHP, JavaScript, jQuery, SQL, PostgreSQL, Linux, Wordpress, ...
  • HTML, CSS, SASS/SCSS, AJAX, Apache, NGINX, Odoo, ...
Photo of Sami Pekkala
Samin työhakemuksen mukana tullut CV näytti siltä, että hän olisi hakenut henkivartijan töitä – järjestyksenvalvojakoulutus, musta vyö Ju-Jutsussa, kaasusumutinkoulutus. Jossain sivulauseessa oli kuitenkin maininta omasta CMS-järjestelmän koodaamisesta, joka johti haastattelukutsuun ja työpaikkaan. Aika pian töiden aloittamisen jälkeen huomasimme turhankin vaatimattoman kaverin omaavan ninja-taidot myös koodaamisessa.